maanantai 8. helmikuuta 2016

Avant Garde - Taidetta ja talvitalkoita

Lonkeron värinen ilma oli ainoa haave kesästä. Helmikuinen viikonloppu Puumalassa ei juuri muita kesämuistoja tarjonnut. Edes lonkerotarjoilua.

Hätinvirta helmikuussa 2016.












Laivojen hautausmaa oli muutenkin hiljainen ja monet muutkin miljoonaprojektit. Projektien aloittaminen ajoissa antaa mahdollisuuden tienata muutaman ylimmääräisen miljoonan. Onneksi lista on pitkä ja toivottavasti suoraan verrannollinen pankkitilin saldoon.

WC:n päivitys: Tämä on ollut jo muuallakin erittäin mielenkiintoinen aihe ja aiheuttanut paljon huutoa sekä tuskaa: http://laurilaiva.blogspot.fi/2008/04/laiva-huusi.html . Pönttö on kyllä vetänyt, mutta ehkä +10 vuotta vanha letku on selkeästi alkanut päästämään tuoksua lävitseen.
    1. Letku: Viisaammat ovat todenneet, että letkuun kannattaa panostaa ja tärkää on hankkia butyylikerroksen (yleensä mustaa kumia) omaava putki: Septiletku . Ns elintarvikekäyttöön tarkoitetut putket ovat edullisempia, mutta miljoonajahdissa eivät pärjää. 
    2. Pönttö: Aikaisemmissa yhteyksissä on tehty tutkimusta ja päästy lopputulokseen Jabsco-pönttöjen erinomaisuudesta. Erityisesti mehevästi tvistaava Twist&Lock-ominaisuus estää suuremmat läpilyönnit(tm). 
    3. Tila: Perinne peilit ja käsienpesujärjestelmät päätyivät hautausmaalle ja kevään innokkaiden talkoolaisten??? voimin saadaan vielä uusi vaalea väri (ei tosin roviin) pintaan.Samoin vesivanerilattia puretaan pellin päältä, jolla estetään lisäkorroosion syntyminen.

Vessa purettuna.




















Konehuoneen skailetti (eng. skylight, valoarkku, kattoon tehty korokeikkuna): A/B W. Gutzeitin laivaosaston päälliköksi tuli 1920 diplomi-insinööri Hugo Larsson (myöh. Lakomaa), jonka johdolla laadittiin ohjevihkonen (julk. 1921) höyryalusten konemiehistölle. Siinä todetaan seuraavaa:

Kannella on konemiehistön huolehdittava savupiipun, varoventtiiliputken, höyrypillin, ilmatorvien ja valoarkku (kailetti, huom. kirjoitusasu) ikkunalasien sekä ristikkorautojen (kallerien) siisteydestä. Näiden puhtaudesta yleensä voi kuka hyvänsä saada käsityksen konehuoneessa vallitsevasta järjestyksestä.


Skailetin ikkunat irroitettuna.













Riikkarinputki: Kesällä putki vuosi kovasti. Eristeiden poiston jälkeen paljastui karu totuus. Rautaputki on ruostunut pahasti, minkä vuoksi päätettiin katkaista ja tehdä uusi.



Riikkariputken purku.



















Arinat: Kattilan sisäpuolista katsastusta (tästä lisää myöhemmin) varten aloitettiin arinoiden purkaminen tulitorvista. Työ jäi tosin hieman kesken, koska suuluukkuja ei saatu vielä irti. Harjoituksia jatketaan. 



Ensimmäisen rivin arinat





















Messi (sv. mäss): Tilajärjestelytiä ja tiettyjen modernisointien purkamista. Jatkoa tulee
Aaloppiputki (sv. avlopprör): Putken heilumista on ihmetelty ja epäilty sen koostuvat kahdesta osasta. Purkamisen jälkeen päästiin tiedon alkulähteelle ja havaittiin putken olevan murtunut (ja vahvikepalalla korjattu). Tämän tuentaan parannetaan samalla kun riikkariputki uusitaan.



Murtunut aaloppiputki





















Pääkone: Korkeapaineluistin varren messinkikuvun tiivisten vuoti hieman. Tiivisteen vaihtoa varten kupu piti irroittaa, sillä se oli vuosikymmenten jälkeen aika tiukassa ja vaati uhrikseen toisen pinnapultin korjaamisen.


Luistin varren messinkikupu irroitettin. Tosin yksi katkennut pultti.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

2023 - stiltje men inte alldeles tyst

Vaikka on välillä hiljaista tämän blogin osalta niin kokonaan sitä ei ole unohdettu. Varustamon kasvun vaatii välillä investointeja ajallise...