Tästä aiheesta on kirjoitettu aikaisemminkin eri paikoissa:
- http://hallaxvii.blogspot.fi/2015/10/talvi-tulee-laiva-kuntoon.html
- http://laurilaiva.blogspot.fi/2014/11/talvi-saa-mina-en.html
Lisäksi talvikuntoon käsite tunnetaan eri tavalla eri vesistöillä. Mm. Laitaatsillan subtroppikissa laivat saadaan ajoittain talven odotukseen yllättävänkin nopeasti. Tähden loiston lämmittävä vaikutus ehkä?
Vielä ennen horrosta tehtiin laivan käyttökatsastus, jonka perusteella kattilan todettiin olevan varusteineen käyttökunnossa. Ja aikaisempien huomautusten todettiin olevan korjattuja esimerkillisesti.
Halla XVII:n osalta touhuun (ei työhön) kannattaa varata useampi päivä. Ainakin 3. Jotain on opittu edellistä vuosilta ja tämän kirjoituksen tarkoitus on täydentää aikasempien vuosien oppeja. Nyrkkisääntönä voidaan todeta, että liian hyvin asioita ei voi tehdä.
Tämän vuoden suojaus poikkeaa edellisestä talvesta. Tuulipussien syntymistä yritetään välttää. Vinssi ja pelastusvene paremmin suojattuna. |
S/s Halla
XVII talvikuntoon:
- Pyöritä konetta hiljaa ja kierrä samalla öljyä koneeseen kaksi lubrikaattorillista (homma kannattaa aloittaa jo ennen laituriin tuloa kovemmilla kierroksilla), sekä syötä koneen pyöriessä rasvaa potkuriakselin laakeriin. Pysäytä koneen männät mahdollisimman alas.
Tämän lisäksi koneen päällä olevia öljykuppeja kannattaa hyödyntää ja valuttaa sylitenriöljyä luisteille.
koneen pysäytyksen jälkeen, kiristä potkuriakselin laakerin boxi ja kierrä vielä rasvaa n. 5 kierrosta rasvapuristimesta akseliputkeen.Tähän löytyy erikoistyökalu puukaapista koneen takaa. - kierrä lubrikaattorin mäntä yläasentoon
Jos vettä jää putkeen tai lubrikaattoriin, niin on tilaa laajeta eikä halkea jäätyessään. Lubrikaattori irroitetaan rasvamatin ohella talvihuoltoa varten.
- avaa lauhduttajan pohjaventtiili ja varmista veden poistuminen
- laita ohut puutikku lauhduttajan ”niiskuhanaan”, jotta se jäisi auki
- puhdista kattilan tuubit höyryllä paineen laskettua alle 4 baarin
- kattilan ulospuhallus paineen laskettua 3,5 bar’iin ja hiilloksen sammuttua kokonaan uuneissaRiittävän korkealla paineella puhaltaminen puhdistaa kattilan paremmin.
- mutaluukun aukaisu välittömästi veden poistuttua kattilasta (kattila kuivuu, kun se vielä on kuuma)Tätä ennen viimeiset höyryt on hyvä päästää ulos visselin ja vesilasien hanojen kautta. Silti mutaluukun takana löytyy kuumaa höyryä... joskus vielä muistaa. Tosin tänä vuonna olimme liian innokkaita lopettamaan puhalluksen ja luukun takaa löytyi vielä 5cm vettä kattilan pohjalla. Tämä onneksi saatiin pois ja kattilan kuivatusta jatkettiin lämpöpuhaltimella viikon ajan.
- varoventtiilit auki kattilan vielä ollessa kuuma (varo höyryä)
Samalla kannattaa kaikki varoventtiin osat öljytä kevyesti ruostumisen välttämiseksi ja paremman toiminnan takaamiseksi.
- vesilasien kaikki hanat auki
- jakotukin hanat auki ja käyrän kupariputken (kannella oleva vedenlämmitys) irrottaminen siten, että vesi valuu pois. Puhalla putki tyhjäksi (kannelta)
- kattilan rintaventtiilit auki
- kattilan konesyöttöputken tyhjennysnippa ja muhvi auki, samoin pumpun puoleinen laippa, jonka jälkeen kierrä putkea niin, että mutkiin ei jää vettä
- kattilan konesyötön takaiskuventtiili (2 lautasta päällekkäin) tyhjäksi
-
Injektorin syöttöputken takaiskuventtiilin kansi auki, venttiilin osat ulos ja imaise letkulla putki tyhjäksi (lappo)Tämä ei auennut joten koko putki irroitettiin.Tarkoitus on ottaa myös rintaventtiili irti, joka onkin suurempi haaste.
- lauhduttajan suihkuventtiilin (vakuumiventtiili) laippa ja muhvi auki
- varmista, että vinssikoneiston höyryputken muhvi on auki sekä kannella olevat vinssin yhdysputken tyhjennysruuvit ovat aukiTätä ennen vinssiä pyöritettiin ja öljyttiin.
- avaa höyrykuvun päältä komentosillan lämpöpatterin hanaKattilan korjausten yhteydessä putkea ei enää ole kiinnitetty takaisin tarpeettomana.
- jätä päähöyryventtiili aukiTämäkin on tarkoitus saada irti perushuoltoa varten.
- koneen hikihanat auki ja ulospuhallusputken muhvi auki
- turbiinin hikihanat aukiTurbiini saatiin kanssa pyörimään ja sähköä syntyi.
- tunkkipumpun hikihanat auki
- löysää koneen rintaventtiilin laippa, jotta vesi valuu venttiilistä ja päähöyryputkesta
- kallistele laivaa, jotta vesi valuu päähöyryputkesta (putki on notkollaan)Laiva heiluu itsestään kun sen kannella kävelee.
- irrota kattilan ulospuhallusputkiLöytyy öljysäiliöiden päältä.
- jätä kattilassa oleva pohjaventtiili auki -asentoon
- laita vaseliini (kaksi täyttökertaa) ulospuhallus pohjaventtiilin ”silmään”
- työnnä 1 kpl riittävän kookas rasvainen riepu em. venttiiliin ja kiinnitä umpilaippa venttiiliin (venttiili voi jään paineesta aueta)Umpilaippa löytyi tunkkipumpun alta.
- kierrä WC:n veden sisäänoton pohjaventtiili kiinni oikeasta halkoboksista.Bokseihin ei kannata muutenkaan jättää talveksi halkoja. Nyt olisi harmittanut, jos venttiili olisi ollut halkopinojen takana.Tänä vuonna boksit tyhjennettiin kunnolla (tarkoitus purkaa myös niiden lattia). Kattilan takaa löytyi yllätys, koska siellä ei lattiaa olekaan ja halot lepäsivät pilssissä. Nyt on ns. öljyttyjä turbohalkoja.
- irrota injektorin vedenoton pohjaventtiilin kyljestä tulpparuuvi ja varmista, että venttiili ei tihku vettä pisaraakaanKaikki irroitetut pikkunipat ovat turbiinin edessä kun niitä taas keväällä kaivataan.
- irrota lauhduttajan pohjaventtiilin putki ja laita venttiiliin rasvainen riepu (vain yksi riittävän iso, jotta ei tarvitse keväällä arvailla montako palaa sisällä on). Ennen rievun laittoa, varmista, että venttiili ei tihku vettä.
- tunkkipumpun venttiili on hitsattu ulkopuolelta umpeen (ei toimenpiteitä)
- irrota painemittarit (2 kpl) sekä vakuumimittari ja varmista, että putkien mutkiin ei jää vettä, vie mittarit lämpimään varastoonLisäksi putki kannattaa imaista, mausta huolimatta, tyhjäksi.
- tyhjennä jakotukista paineilmalla etuhyttien lämmitysputkisto
- avaa takahytin lämpöputkiston muhvi (portaiden alla), jotta vesi valuu pois
- hyttien ikkunaventtiilit ja myrskyluukut kiinniNäitä ei pitäisi keulassa edes avata, ettei vain unohdu auki.
- tuki varoventtiilin ulospuhallusputken pää veden sisäänpääsyltä
- suojaa visseli ja aaloppiputki muovipussillaVisseli irroitettiin kunnostusta varten kokonaan (vuotaa). Ensi keväällä pitää koko visselin putki myös uusia.Tänä vuonna uusittiin vain kannen päällinen osa, joten loppu on vielä tekemättä.
Lisäksi uusi venttiili hankittiin vuotavan tilalle http://heritagesteamsupplies.co.uk/. Heidän asiakaspalvelu toimii hienosti ja väärän osan vaihtaminen sujui vaivattomasti. - laita tulpat kaikkiin rungon konehuoneesta tuleviin vesirajassa oleviin läpivienteihinTeimme puusta tapit, mutta kumitulpat olisivat jatkossa kätevät kunhan ensin mitataan läpivientien halkaisijat. (esim https://www.motonet.fi/fi/haku?q=pohjatulppa)
- estä lumen tulo raakitorvista
- tyhjennä septitankki (muista raottaa huohotinputken sulkulaippaa)
- laita 50% vedellä laimennettua glykolia wc pyttyyn, ja pumppaa aine putkistoon
- kattilan kuivuttua, imuroi moskat kattilan pohjalta
Näkymä mutaluukusta puhalluksen jälkeen 2015. - tyhjennä tuhkat tuliputkista ja imuroi pohjatMyös luonnollisesti tulitorvista.
- varmista muutaman päivän kuluttua, että vesi ei lisäänny pilssissä, tarvittaessa kierrä lisää rasvaa vannasputken laakeriin.
- vaihda uudet sauvaparistot vuotohälyttimeen (takahytin punkan alla)
- jätä kiinnitysköydet niin, että veden pinnan laskiessa ne eivät kiristä ja kallista laivaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti